loading...
پایگاه آموزشی تفریحی کمپنا
milad بازدید : 6903 پنجشنبه 31 مرداد 1392 نظرات (2)

دليل ممنوع التصوير شدن نجمه جودكي مجری برنامه هفت ترانه

 

وقتی عشوه گری مجریان زن صدا و سیما اجرای توانمند خوانده می شود!!

نجمه جودكي

در برنامه های تولیدی یکی از ارکان و ستون های مهم، مجری آن برنامه می باشد که بی شک توانمندی و استعداد او در همراهی مخاطب با برنامه نقشی به سزا دارد. در چند سال اخیر با بیشتر شدن برنامه های صدا و سیما به طبع نیاز به مجریانی در این سازمان احساس گردید که نیازمند این بود که همراه با نسل جوان بتواند آنها را در همراهی با برنامه های تولیدی همگام کند. اما یکی از آسیب هایی که در این حوزه مطرح است بحث خطوط قرمزی مانند محرم و نامحرم، حجاب و عفت و حیا می باشد. حتما همه ما به یاد داریم که مجریان زن در اوایل انقلاب با سادگی و حیایی معصومانه بدون هیچ خودنمایی به اجرای خود می پرداختند.(نمونه موفق آن دوران اجرای خوب خانم خامنه مجری برنامه های کودک بود)

اما به تازگی با ورود نسل جدیدی از مجریان زن به صدا و سیما آرام آرام شاهد شکسته شدن خطوط قرمزی هستیم که این روند در سال های نه چندان دور در سینما نیز رخ داد و وضع سینمای فعلی کشور را به جایی رسانده است که شرح گفتنش مثنوی هفتاد من می شود.

می توان گفت عشوه گری آفت بزرگ مجریان جدید صدا و سیما است. شاید پرچمدار این سبک از مجری گری را بتوان خانم آزاده نامداری دانست که بعد از ایشان همین سبک – یعنی عشوه گری – در حال گسترش به دیگر مجریان صدا و سیما نیز می باشد. (در خصوص خانم آزاده نامداری انتقاداتی مطرح است که در جای خود و در فرصت مناسب به آن می پردازم)

نجمه جودکی



عكس هاي نجمه جودكي مجري

عكس هاي نجمه جودكي مجري

عكس هاي نجمه جودكي مجري

عكس هاي نجمه جودكي مجري

عكس هاي نجمه جودكي مجري

عكس هاي نجمه جودكي مجري

عكس هاي نجمه جودكي مجري

اما موضوعی که باعث شد دست به صفحه کلید!! ببرم و این مطلب را بنگارم پدیده و شاهکار جدید صدا و سیما خانم نجمه جودکی است. مجریی که حالا با اجرا در برنامه هفت ترانه شهرتی هم برای خود دست و پا کرده است.

فارغ از اینکه اشکالات اساسی به برنامه هفت مطرح است و در فرصتی مناسب به آن می پردازم اما اساسی ترین مشکل این برنامه مجری آن است؛ آن هم نه به دلیل شخص خانم جودکی و یا مثلا نحوه اجرای ایشان از نظر تکنیکی؛ بلکه اشکال در نحوه اجرای ایشان دقیقا همان اشکال در اجرای خانم نامداری می باشد یعنی اجرای با عشوه و خودنمایی.

جودکی

خداحافظی غیر متعارف ایشان در پایان برنامه به شیوه سلام نظامی

حرکات نجمه جودکی

البته خانم جودکی علاوه بر اجرای عشوه گرانه خط قرمز دیگری را هم زیر پا گذاشته است و آن هم پوشیدن لباس های تنگ و بدن نما و جلوه گر می باشد.

لباس های جلوه گر و تنگ

نجمه جودکی

 ژست نجمه جودکی

 متاسفانه این مجری از حرف زدن و حالات چهره تا حرکات بدن و راه رفتنش را بر مبنای عشوه گری و ناز و ادا پایه ریزی کرده است. ایشان در هر شب اجرای خود سعی می کند لباسی متفاوت با شب قبل بپوشد. لباسی که دارای ویژگی هایی مانند بدن نما و کوتاه بودن، و دارای رنگ های جیغ و طرح های عجیب و غریب می باشد.

آیا واقعا این آن زنی است که مد نظر اسلام است؟ و آیا این آن زنی است که صدا و سیما باید الگوی رفتاری دیگر دختران را معرفی کند؟

خواه ناخواه باید بپذیریم که این سبک از مجری گری یک پیام مهم را به جامعه القا می کند و آن هم مجاز بودن و عادی سازی رفتارهایی مانند عشوه گری، تبّرج و حجاب بی حجابی است.

چند فرض در خصوص این موضوع مطرح است:

فرض اول: دست اندرکاران این برنامه تعمداً برای افزایش مخاطبان خود این نوع مجری گری را می پسندند و در این خصوص نه تنها سکوت بلکه تشویق هم می کنند. ( که  مع الاسف باید گفت همان بهره کشی جنسی زن در غرب همینجا در حال تکرار است!!)

فرض دوم: دست اندرکاران و ناظران صدا و سیما تحت قدرت جنگ نرم آرام آرام استحاله فکری و رفتاری شده اند تا آنجا که اساساً این گونه حرکات را مباح بلکه مجاز و بدون اشکال می دانند و معتقدند باید به روز بود آن هم به هر قیمتی ( که باید گفت مدیرانی که آمده اند برای مخاطبین الگو سازی صحیح کنند، خود الگویی غلط را برگزیده اند و مباناهای صحیح را نمی شناسند)

فرض سوم این است که آیات قرآن و روایات و سیره معصومین و عقل عقلا دارند اشتباه می کنند و متحجرند و این مدیران صدا و سیما هستند که راه ثواب و صحیح را می روند!!

مع الاسف باید گفت اگر کسی به این نوع اجرا اشکالی نمی بیند و این انتقادات را متحجرانه می داند چند دقیقه ای بر روی آیات قرآن و روایاتی که در زیر آمده است تأمل کند ( جای اشک ریختن نیز هست):

پیامبر اکرم(ص)زنان را از پوشیدن لباس‌های توجه برانگیز بر حذر می‌داشتند.

امام صادق(ع) به یکی ازخواهران محمدبن ابی‌عمیر فرمود : وقتی که به دیدار برادرت رفتی لباسهای رنگارنگ و تحریک‌آمیز برتن نکن.

رسول حق (ص) به حولا فرمود :روسرى خود را که جلب نظر مى کند نشان مده اگر چنین کنی دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده ای.

امام رضا (ع):هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گری کند خدا رحمتش را از او باز می دارد

 

پیامبر فرمود: لباسی بپوش که انگشت نمای مردم نشوی و عزت واحترامت هم محفوظ بماند.

انواع حجاب در قرآن:

حجاب گفتاری در مقابل نامحرم

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

 

حجاب رفتاری (راه رفتن) در مقابل نامحرم

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

 

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ (نور؛31) ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.

از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است .

متاسفانه خانم نجمه جودکی در مصاحبه با یکی از رسانه ها مطالبی را بیان نموده اند که گویای این است که این روحیه نه از سر غفلت بلکه به عنوان یک اصل پذیرفته شده توسط ایشان قرار است ادامه پیدا کند.

موارد مهم با رنگ قرمز مشخص شده است . به نمونه هایی از این مصاحبه توجه نمایید:

------------------------------------------------------

گفتگوی نوروزی سینمافا با «نجمه جودکی»

چقدر در اجرا، خودِ واقعیِ «نجمه جودکی» هستید؟

شاید از نظر زبان بدن Body Language خودم باشم اما برنامه‌ای مثل «هفت ترانه» خیلی خط قرمز دارد و این کار را برای مجری سخت می‌کند. من مجری به جای اینکه راحت حرف بزنم باید دائم فکر کنم چه چیزی را بگویم و چه چیزی را نگویم. من خط قرمزها را می‌شناسم و به آن اعتقاد هم دارم اما احساس می‌کنم اگر کمی از آن ها برای مجریان خانم برداشته شود، کار بهتر خواهد شد و دچار خودسانسوری هم نمی‌شود. من اگر خودم نباشم بیننده هیچ وقت مرا باور نمی‌کند.

آیا این Body Language ایده خودتان هست؟ اینکه نمی‌شینید و دائماً حرکت می‌کنید را می‌گویم!

«کمی متفاوت» تنها برنامه‌ای بود که نشسته اجرا کردم. واقعاً به این فکر نکرده بودم و شاید شانسی هم باشد. من اصلاً نمی توانم نشسته اجرا کنم و برایم سخت است و اگر یک جا هم بایستم دائم تکان می‌خورم. فکر می‌کنم اگر بایستم شبیه «اخبارگوها» می‌شوم.

 

تصور می‌کنم پای‌بند به متن هم نیستید و بداهه حرف می‌زنید! این ها به اجرایتان ضرر نمی‌زند؟

نه! من خیلی خودمم. من اگر در اجرا اشتباه بکنم، فوری از بیننده عذرخواهی می‌کنم چون شبیه آن ها هستم. من از نقش بازی کردن بدم می‌آید و اگر می‌خواستم نقش بازی کنم، بازیگر می‌شدم.

برسیم به برنامه «هفت ترانه»؛ انگار اولین بار است که اینقدر راحت تلویزیون با موسیقی و ترانه کنار آمده، فکر می‌کنم به خاطر همین است که در شبکه تازه تاسیس «شما» است.

اگر منظورتان خط قرمزها است که باید بگویم هیچ تفاوتی با سایر شبکه ها و برنامه هایشان ندارد.

 

جوابم را گرفتم! به نظرتان این شبکه «شما» چقدر مخاطب دارد؟ با توجه به اینکه همه از این دستگاه‌های دیجیتالی ندارند و همه گیر هم نشده! نمونه‌اش خود ما، که نداریم ...

ما خودمان هم نداریم (می‌خندد!). این برنامه خیلی پر مخاطب است و جالب است که همه اسم من را با نام «هفت ترانه» می‌شناسند. پایان مصاحبه

-------------------------------------------------

 

در گفتگوی ایشان موارد قابل تاملی مطرح است:

ایشان فرموده اند به خطوط قرمز اعتقاد دارند اما برای راحتی مجریان خانم باید کمی از آنها برداشته شود!! جا دارد از ایشان بپرسیم آیا بیشتر از این می خواهید خطوط قرمز را رد کنید؟!؟
/////
ایشان فرموده اند : خطوط قرمز این شبکه با سایر شبکه ها فرقی ندارد. اما ظاهراً که برنامه شما استثنا شده است!.

اما قابل تامل ترین اظهار نظر ایشان بر می گردد به زبان بدن. در واقع زبان بدن یعنی اینکه فردی بدون صحبت کردن و با انجام حرکاتی که با بدن خود انجام می دهد پیامهای مستقیم و غیر مستقیم خود را به مخاطب برساند. باید به ایشان گفت که شما آنچنان هم که می گویید در این برنامه محدود نشده اید و آن قدری دستتان باز است که مخاطبان با زبان بدن شما پی به تبرج، عشوه، ناز و ادا و ... می برند.

نکند خدای نکرده می خواهید حرکات موزون همراه با موسیقی را هم ........

عکس جدید نجمه جودکی

یکبار دیگر حرکات و مصاحبه این مجری را با آیات و روایات بالا بسنجید و خود قضاوت کنید.

اما نکته آخر اینکه پخش این برنامه با این سبک و سیاق از شبکه شما (شبکه اقوام ایرانی) پیام پنهان دیگری نیز دارد و آن این است که همه اقوام ایرانی فارغ از فرهنگ و لباس و آیین می توانند این مجری را الگوی رفتاری زنان و دخترانشان بدانند و این یعنی نابودی فرهنگ های اصیل یک ملت بدون سر و صدا و به آرامی حتی اگر سهواً و از روی غفلت باشد.

  آیا این راهی که صدا و سیما می رود همان دانشگاهی است که حضرت روح الله خواستار آن بود؟

 

پ ن 1 : در انتشار عکس ها خیلی با خودم کلنجار رفتم اما چاره ای ندیدم تا برای نشان دادن عمق فاجعه آنها را منتشر کنم ( گر چه عکس های انتخاب شده تعدیل شده اند و الا ...)//

پ ن 2 : ممکن است عده ای مرا به عناوینی متهم کنند. همینجا اعلام می کنم که برچسب هایی مانند متحجر، تندرو، افراط گر، امل و ... را با کمال افتخار به جان می خرم و حاضرم حتی برای اصلاح این وضعیت غلط سختی های بیشتری را متحمل شوم. اما از خداوند منان مسئلت دارم همه  مسئولان صدا و سیما و بنده حقیر را در مسیر کمال قرار دهد و توفیق جبران اشتباهاتمان را بدهد.

پ ن 3 : با ارائه نظر در خصوص این مطلب بنده حقیر را در نقد این مسیر یاری فرمایید. منتظر نظرات شما هستم///

 

 

منبع: دلزا

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    دوست دارید بیشتر چه مطالبی در سایت قرار بگیره؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4105
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 107
  • آی پی امروز : 246
  • آی پی دیروز : 211
  • بازدید امروز : 1,046
  • باردید دیروز : 505
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 3,781
  • بازدید ماه : 9,144
  • بازدید سال : 95,654
  • بازدید کلی : 20,084,181